Interview: 's Heeren Loo

 

Nienke van der Veen is programmamanager vitale medewerker bij ‘s Heeren Loo. Wij spraken Nienke over hoe ’s Heeren Loo op de werkvloer rekening houdt met vrouwspecifieke levensfasen zoals de zwangerschap en overgang.

 


Waarom hebben jullie besloten aandacht te besteden aan deze onderwerpen?
“Van onze 14000 medewerkers is 80% vrouw. Dat is natuurlijk ontzettend veel. We hebben zo veel vrouwen in dienst die het aangaat. Dan is het eigenlijk gek dat dit een onderwerp is waar we het nog helemaal niet over hebben. We vinden het belangrijk om daar bekendheid aan te geven, en het onderwerp daarmee op de kaart te krijgen. De grootste stap is om eraan te beginnen. Als het onderwerp eenmaal is genoemd is er al veel meer ruimte om er iets mee te doen, dan is het in ieder geval bespreekbaar.”

 

 
Waar zijn jullie mee bezig?
“We hebben voor 2019 een vitaliteits-kalender. Elke maand besteden we aandacht aan een bepaald thema. Vanaf 8 maart, Internationale Vrouwendag, zijn we met de thema’s zwangerschap en overgang gestart. We starten met een communicatiecampagne op ons intranet en voor de HR adviseurs met voorlichting over zwangerschap en overgang. Daarnaast bieden we onze medewerkers ook een kort traject aan bij HealthyWoman. Inmiddels hebben al heel wat vrouwen zich daarvoor aangemeld, dat is hartstikke leuk.”

 

 
Wat voor soort uitdagingen komen jullie tegen rondom deze onderwerpen?
“Veel medewerkers vinden het moeilijk om hun grenzen aan te geven en goed voor zichzelf te blijven zorgen. Het is belangrijk dat wij hen als werkgever de ruimte geven om ook voor zichzelf te zorgen, zeker tijdens zwangerschap of de overgang. Daarnaast merken we dat veel vrouwen deze thema’s of hun klachten niet aankaarten omdat ze niet willen dat mensen denken dat hun kwaaltjes invloed hebben op hun werkvermogen. Dat is gewoon jammer, want dan kom je er ook niet achter wat er eigenlijk allemaal mogelijk is om het werk makkelijker te maken. Later val je dan misschien nog veel langer uit dan je voor ogen had. Vrouwen hebben het gevoel dat ze hun problemen rondom zwangerschap en de overgang niet mogen aankaarten, dat het er nou eenmaal bij hoort en dat ze het allemaal zelf moeten oplossen. Het is belangrijk om ze te laten weten dat we ze kunnen helpen.”

 

 “Vrouwen hebben het gevoel dat ze hun problemen rondom zwangerschap en de overgang niet mogen aankaarten, dat het er nou eenmaal bij hoort en dat ze het allemaal zelf moeten oplossen. Het is belangrijk om ze te laten weten dat we ze kunnen helpen.” 

 

 
Hoe maken jullie kenbaar dat er hulp beschikbaar is?
“We starten een bewustzijnscampagne gestart via ons intranet. Daarop plaatsen we informatie voor al onze medewerkers. Ook hebben we inspiratiesessies gehouden voor managers, samen met HealthyWoman. Dat vonden mensen heel leuk en leerzaam. Je kreeg eerst een lacherig sfeertje maar uiteindelijk doorbreek je toch die taboe in zekere zin. Je kan altijd meer doen maar ik ben al heel blij dat we de eerste stappen in ieder geval hebben gezet en dat het onderwerp bespreekbaar is gemaakt. Daarnaast kunnen de medewerkers het traject bij HealthyWoman volgen. Het is heel fijn om ook echt iets te kunnen aanbieden waar vrouwen zelf mee aan de slag kunnen.”

 

 
Heb je tips voor werkgevers die ook iets met dit onderwerp willen doen?
We zijn heel simpel en praktisch begonnen, dat werkte heel goed. We verspreiden informatie en bieden gelijk iets aan waar vrouwen ook echt wat mee kunnen.Het is belangrijk dat je ook iets praktisch aanbiedt zodat je niet alleen maar informatie verspreidt waar mensen niks mee kunnen. Wij hebben gekozen om hulp te zoeken van buitenaf, van mensen die er echt wat van weten. Het belangrijkste is om er maar gewoon aan te beginnen. Bij ons staat het ook nog in de kinderschoenen, we zijn allemaal pioniers op dit gebied. Juist daarom is het belangrijk om van elkaar te leren en hieraan te werken.”